Martin_Widmark Martin Widmark Barn- och ungdomsförfattare, mellanstadielärare och initiativtagare till En läsande klass.

ulrika_wendeusUlrika Wendéus tog över som projektledare för En läsande klass från och med mitten av augusti 2014. Ulrika är lärare i svenska, engelska och svenska som andraspråk, men sedan 2006 har fokus legat mest på läromedelsbranschen som projektledare, förlagsredaktör och läromedelsförfattare. Hon har varit redaktör för studiehandledningen En läsande klass, åk 4-6. Att diskutera och analysera texter tillsammans med eleverna är en av höjdpunkterna i undervisningen, tycker Ulrika. ulrika@enlasandeklass.se

 

Marie_Trapp

Marie Trapp arbetar som speciallärare i åk F-3 på Råby skola samt i år 1 på Släbro skola i Nyköping, och har skrivit studiehandledningen till En läsande klass, åk 1-3. Hösten 2010 gick hon på speciallärarprogrammet och hade Barbro Westlunds bok ”Att undervisa i läsförståelse” som kurslitteratur. Hon läste om de 4 läsfixarna och kände direkt att hon äntligen hade hittat de verktyg hon tidigare saknat för att hjälpa elever att ta sig in i texter och förstå det lästa. Sedan dess har hon arbetat strukturerat och målinriktat med dessa lässtrategier. På hemmaplan läser hon mycket och gärna, helst   spänningsromaner och deckare. Läs mer

Elisabeth_PetterssonElisabeth Pettersson arbetar som klasslärare för åk 1-3 på Råby skola i Nyköping, och har skrivit studiehandledningen till En läsande klass, åk 1-3. Sedan hösten 2010 har hon arbetat strukturerat med lässtrategier. Hon tycker att lässtrategier är magiska nycklar som öppnar dörren till det fantastiska läsförståelseriket. För sin egen läsning väljer hon romaner, kriminaldrama och trädgårdsböcker.

Malin_Jonsson Malin Jonsson arbetar som lärare i svenska, engelska och SO i åk 4-6 på Sätraskolan i Stockholm, och har skrivit studiehandledningen till En läsande klass, åk 4. Sedan år 2010 arbetar hon målinriktat med lässtrategier och tycker att det är en mycket bra och effektivt arbetsmetod. Läsning för Malin innebär barn och ungdomslitteratur tillsammans med dotter och historiska romaner på egen hand.

Malin_HuganderMalin Hugander arbetar som lärare i svenska, engelska och SO i åk 4-6 på Sätraskolan i Stockholm, och har skrivit studiehandlednigen till En läsande klass, åk 5. Sedan år 2010 arbetar hon målinriktat med lässtrategier och tycker att det är en mycket bra och effektivt arbetsmetod. Malin läser väldigt mycket i perioder och då blir det allt ifrån deckare till historiska romaner.

Malin_GonzalezMalin Gonzalez arbetar som lärare i svenska, engelska och SO i åk 4-6 på Sätraskolan i Stockholm, och har skrivit studiehandledningen till En läsande klass, åk 6. Sedan år 2010 arbetar hon målinriktat med lässtrategier och tycker att det är en mycket bra och effektivt arbetsmetod. För Malin står Bokmässan högt i kurs sen ett tiotal år tillbaka.

JennyHelldahl_3Jenny Helldahl jobbar som informationsansvarig och projektledare på Junibacken i Stockholm. Jenny var projektledare för En läsande klass från start till mitten av augusti 2014. Hennes arbetstid var Junibackens bidrag till projektet som ligger helt i linje med Junibackens läsfrämjande mission.

pernilla_2Pernilla Dure arbetade med webben till projektet En läsande klass t. o m. juni 2014. Hon är grafisk formgivare och har under många år arbetat med böcker, tidningar och barns läsutveckling. Hon gillar att läsa för sig själv och för andra.

Projektgruppen består, förutom Martin Widmark och Ulrika Wendéus, av representanter från Nypon förlag, Liber förlag, Barnens bokklubb och Rabén & Sjögren. Styrelsen består av representanter från BonnierCarlsen, Rabén & Sjögren, Liber förlag, Natur & Kultur och Junibacken. Med i styrelsen är också Martin Widmark. Folder om en läsande klass