Almedalen 2017

Nu är det snart dags för läsförståelsedagen i Almedalen igen!

Den 4 juli är ni välkomna på spännande föreläsningar i läsningens tecken.  Årets tema är: Minska klyftor och bygga broar.

Som vanligt håller vi till i Almedalsbiblioteket.

Hoppas vi ses!

Läs mer här: Almedalen_program 2017

Hej Alla,

Visst är det så att många av oss idag vaknade med ett litet leende i mungipan?

Svenska 15-åringar läser idag över OECD-snittet igen!

Pisa-chocken 2012 skakade om, inte bara lärare och föräldrar, utan hela vårt land. Just då i december för tre år sedan tror jag att många pedagoger knöt näven i fickan och bestämde sig. Nu får det vara nog! Detta är inte värdigt! Nu ser vi resultatet av detta engagemang, och det är väl det som förklarar det lilla leendet i mungipan?
Vi ser också i den senaste Pisa-undersökningen att elevernas motivation har ökat. De tycker i högre grad att det är viktigt vad de gör i skolan. Engagerade lärare och motiverade elever. Vilken underbar kombination!

ELK jobbar vidare ute i landets skolor. Nu vill vi också bredda fokuset och få med oss landets förskolor i tänket. Mer om det lite längre fram under 2017.

Jag måste erkänna att jag redan är väldigt nyfiken på resultaten i nästa undersökning. Då har fler elever som kommit i kontakt med ELKs material gjort provet.

På barnboksakademins hemsida har jag just skrivit en krönika. http://www.barnboksakademin.com/kronikor/index.shtml

Med den och dessa ord vill jag uttrycka min djupa tacksamhet för det fantastiska arbete som läggs ner av er lärare och era elever ute på landets skolor.

Bästa hälsningar

Martin Widmark

Kom och lyssna på Malin Hugander och Malin jonsson – våra författare till Studiehandledningen En läsande klass åk 4-6. De föreläser både måndag och tisdag.

Vad är syftet med en faktatext? Hur läser vi faktatexter? Vilka strategier använder skickliga läsare sig av? Vad behöver vi hjälpa våra elever med vid läsning av dessa texter? Hur kan man arbeta i praktiken? Vi kommer att belysa dessa frågor och ge praktiska exempel på hur man som pedagog kan hjälpa sina elever att utveckla strategier och tankemodeller för att ta sig an de utmanande faktatexterna.

Läs mer här

Bättre resultat på proven, större intresse för läsning och en introduktion till svenska i undervisningen. I vissa klasser på Kvarngärdesskolan i Uppsala har projektet En läsande klass gjort stor skillnad.

Läs hela reportaget på Barnens bokklubbs hemsida.

Barnens bokklubb har just nu en kampanj till förmån för En läsande klass och skänker fem kronor till oss för varje sålt bokpaket.  TUSEN TACK säger vi förstås och är stolta och glada över deras initiativ, och hoppas också att lässuget är stort därute bland barn och unga som vill utforska nya spännande berättelser!

Den 5:e oktober kan vi erbjuda fortbildning med Martin Widmark och Marie Trapp genom ett samarbete med GR-utbildning i Göteborg.

Martin berättar om sitt författarskap, En läsande klass samt håller en skrivarworkshop som passar i klassrummet.

Marie utgår från det språkutvecklande klassrummet, textsamtal och läsförståelsestrategier samt håller en hand on-workshop i textsamtal.

Läs mer här och anmäl dig via länken i pdf:n

Till hösten 2015 startar en ny cirkelledarkurs för er som är på väg att starta en studiecirkel kring studiehandledningen En läsande klass.

Träffarna är förlagda till Stockholm.

Sista anmälningsdag är torsdagen den 20 augusti.

Klicka på bilden nedan för att läsa mer (informationen öppnas som eget worddokument) och få länken till anmälningsformuläret (ny webbflik).

Studiecirkelledarutbildning_bild-page-001

Nöjda och trötta, men fulla av positiv energi summerar vi vår LÄSFÖRSTÅELSEDAG som ett mycket lyckat inslag i Almedalsveckan. Vi hade fullsatta seminarier/diskussionspunkter och intressanta samtal. Mer info och bilder kommer!

Nedan ser du programmet för läsförståelsedagen.

Läsförståelsedagen tisdagen den 30/6 i Almedalen 2015

Vi har ett mycket spännande program och är särskilt glada över att Martin Schibbye gästar oss i morgonsoffan och berättar om vad läsningen betydde för honom under hans fångenskap och vad den betyder ur ett demokratiskt perspektiv.

Besök oss på Biblioteket om du är intresserad av ungas läsförståelse och läsning på olika sätt.

8.30 – 9.00 Läsningens betydelse – är läsförståelsen hos unga viktig för ett demokratiskt samhälle?

Läsförståelsen hos unga minskar i oroande takt. Tre författare samtalar om hur de ser på utvecklingen och varför läsförståelse och läsning inte bara är viktigt utan också berikar individens liv.

Deltagare: Martin Schibbye, journalist och författare, Karolina Ramqvist, författare, Martin Widmark, författare och lärare.

Vi bjuder besökare på frukost.

10.00 – 10.45 God läsförståelse – en förutsättning för framtiden

En god läsförståelse är grunden för att klara studier på universitet och högskola. Universitetslärare har slagit larm om att allt fler studenter har problem med att förstå vad de läser. Vad betyder det för svenska studenter i internationell konkurrens? Och vad bör man göra åt problemet?

Deltagare: Erik Blom, elev, Skolkommissionen. Magnus Oskarsson, nationell projektledare PISA, Mittuniversitetet.

11.00 – 11.45 Serietidningar – är bilder viktiga för barns läsförståelse?

Läsförståelsen hos eleverna i Sverige minskar, men tecknade serier är populära. Många lärare använder bilden som ett verktyg i läsundervisningen. Kan seriemagasinen användas för att öka läsförståelsen? Eller är serierna det goda läsandets motsats?

Deltagare: Martin Widmark, författare, lärare, En läsande klass. Melinda Galaczy, lärare, Södervångskolan. Josefin Svenske, serietecknare, kulturproducent, Kolik förlag. Lennart Schultz, kommunikationsansvarig Pressbyrån 

14.00 – 15.00 Hur gick det med politikernas löften om att vända den sjunkande läsförståelsen hos eleverna?

Det handlar om elevernas framtid och att vara en del av en levande demokrati. Vad har gjorts två år efter chocksiffrorna från PISA-undersökningen? Vi ställer riksdagspartierna mot väggen när det gäller elevernas läsförståelse.

Deltagare: Gustav Fridolin, utbildningsminister, Miljöpartiet. Annika Eclund, skolpolitisk talesperson, Kristdemokraterna. Ulrika Carlsson, skolpolitisk talesperson, Centerpartiet. Christina Örnebjär, riksdagsledamot, Folkpartiet. Camille Waltersson-Grönvall, skolpolitisk talesperson, Moderaterna. Lena Hallengren, skolpolitisk talesperson, Socialdemokraterna. Freddy Grip, lärare, Vänsterpartiet.

15.10 – 15.30 Samarbete mellan skola och bibliotek ger elever läsglädje

Läslust är en förutsättning för att öka läsförståelsen hos skolans elever. Hur kan man förmå eleverna att utveckla sitt läsande samt få dem att verkligen tycka om att läsa? Gråboskolan i Visby presenterar deras koncept med Läsmedaljer vilket lett till utvecklad läsning hos eleverna.

Deltagare: Carina Norderäng, Skolbibliotekarie, Gråboskolan. Eva Gutenwik, Rektor, Gråboskolan. Martin Widmark, Författare

Läsförståelsedagen 2015 sker i samarbete med Almedalsbiblioteket och Pressbyrån AB.

Almedalen 2015_program utskriftsvänlig pdf

 

 

Vi är så glada att kunna presentera en lärarkväll med Marie Trapp, Malin Jonsson och Toura Hägnesten!

De kommer att hålla varsin föreläsning och kvällen avslutas med workshop.

Vi håller till i Gärdesskolans aula på Gärdet i Stockholm, kl. 16.40-21, kostnad 675 :-

Först till kvarn!

Välkomna!

Läs mer genom att klicka på bilden nedan.

bild_l+ñrarkv+ñll-page-001

 

Hej!

Nu har En läsande klass material funnits ute ett tag och vi (Martin, projektledare Ulrika och styrelsen) är så otroligt nyfikna på vad ni tycker.

Vi planerar för en jättespännande fortsättning, men behöver stämma av med er innan vi går vidare.

Hur har det gått så här långt?

Om du kan tänka dig att vika fem minuter och fylla i enkäten som vi har tagit fram så vore det fantastiskt för oss.

Vi behöver ca 2000 svar för att resultaten ska kännas tillförlitliga.

Har du möjlighet att svara (under vårterminens första vecka) så vore det ovärderligt för oss.

Bästa hälsningar

Martin Widmark & Ulrika Wendéus

https://sv.surveymonkey.com/s/R2MPXP9

Vi har beslutat att skjuta upp kursen till höstterminen då vi fått lite för få anmälningar och många önskemål om start i höst istället.

Vi lägger ut anmälningsinfo i slutet av vårterminen.

”Är du på väg att starta en studiecirkel med dina kollegor kring studiehandledningen En läsande klass? Känner du dig osäker inför detta? Skulle du vilja ha stöd och hjälp i en grupp lärare som också står inför att starta upp studiecirklar?

I så fall kan du nu anmäla dig till en kurs för studiecirkelledare. Tanken är att du lägger träffarna för din skolas studiecirkel mellan dessa träffar.”

 

 

Jag är så himla glad!

Just hemkommen från bokmässan i Göteborg kan jag och många med mig vittna om att läsförståelse verkligen har kommit i centrum för många debatter, diskussioner och seminarier. Det sjunger i mitt gamla lärarhjärta.

Från förskolan, ända upp på högstadiet, genom de pedagogiska leden och slutligen in i riksdag och regering diskuteras det hur vi ska få upp våra ungar på en god läsförståelsenivå igen (för några år sedan var läsförståelsestrategier ett relativt okänt begrepp bland våra politiker). Nu rör det verkligen på sig, och vi är många som är en del av den rörelsen. Det satsas hundratals miljoner kronor från staten och barn- och ungdomsböcker går emot den allmänna trenden av sjunkande intresse för böcker och läsning.

 

Materialet En läsande klass har nu nått ut till de svenska låg- och mellanstadielärarna. Skrivet av lärare och för lärare. Många, många pedagoger kom fram till mig i Göteborg och berättade om de samtal kring text som de har fått igång i sina klassrum. Grabbar som inte brukar var så där jätteintresserade av läsning har fått en ny glöd – och dikter, fakta- och skönlitterära texter diskuteras under livliga debatter.

Studiehandledningen och texturvalet i En läsande klass är självklart inte något man måste följa. Det har förstås ingen från projektet någonsin hävdat. Jag vet att lärare har en enorm arbetsbörda idag och ingen kan prioritera bättre än de själva, vad de ska lägga sin och sina elevers energi på. En läsande klass är ett erbjudande.

Självklart kan det finnas brister i materialet. Någon tycker att den övningen eller just den texten är sämre än någon annan övning eller text som de själva brukar använda. Använd då den bättre versionen, eller ännu hellre, tipsa om den så att andra lärare kan få ta del av den.

Alla de lärare jag har mött har precis som vi trodde tagit materialet till sig det och gjort det till sitt eget. Mitt förtroende för mina kollegors förmåga att värdera texter och övningar i En läsande klass är helgjutet. Jag har aldrig mött en kollega som har tagit ett material och kört det ”rakt av”. Man anpassar det förstås till sig själv och den elevgrupp man har.

 

Vetenskap och beprövad erfarenhet ska förstås leda oss i vårt arbete. Vi lyssnar och lär av de lärda, men ingenting kan mäta sig med vår egen erfarenhet från vårt eget klassrum.

Det glädjer mig att En läsande klass granskas och nagelfars – såsom alla ”läromedel” bör bemötas. Min förhoppning är att nästa stora satsning som görs, byggs bland annat på de erfarenheter vi idag gör i En läsande klass.

 

En mycket lycklig initiativtagare till projektet

Martin Widmark

En stor kram till alla underbara pedagoger i landet som kämpar för barns rätt till en god läsförmåga

Vi ser gärna att arbetet i klassrummet med En läsande klass genomlyses, följs upp och utvärderas. Vi söker därför dig som planerar att skriva en uppsats/avhandling på magister-, master-, licentiat- eller doktorsnivå. Kanske utgör en studie med någon aspekt av En läsande klass eller undervisning generellt kring lässtrategier i klassrummet (inklusive En läsande klass) ett tänkbart ämne för dig och din uppsats? Välkommen att  kontakta oss för mer information om projektet.

Regeringen har beslutat att tilldela författaren Martin Widmark medaljen Illis quorum meruere labores för hans utomordentliga författarskap och inspirerande arbete med att främja barns och ungas läsning.

– Martin Widmark är genom sitt författarskap en viktig person för våra barn. Genom sitt berättande, där han ofta kombinerar humor och spänning, har han fått tusentals barn att börja läsa, för att sen inte sluta. Att han därtill lägger tid och engagemang för att öka barns läsförmåga och läslust visar att han på allvar förstår hur viktigt detta är i varje barns liv. För det arbetet har han vunnit min, regeringens och många föräldrars och barns respekt, säger kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth.

Läs mer här!

 

Ni kan nu välja att lyssna på texterna till lektionsplaneringarna, antingen som mp3-filer, eller i appen Daisy. Inläsningstjänst AB har läst in alla texter. Läs mer om varför elever behöver alternativa sätt att läsa och hur ni kan använda er av inspelningarna i arbetet med En läsande klassLäsa med öronen

Förtydligande angående formulering i studiehandledningen till ELK:

I studiehandledningen till En läsande klass har jag skrivit att Barbro Westlund är en samarbetspartner i projektet. Detta är inte riktigt. Barbro som är läsforskare och bland annat skrivit boken Att undervisa i läsförståelse har vare sig medverkat eller medverkar i projektet.

Martin Widmark

Logo

Läsförståelsedagen i Almedalen

Var femte elev förstår inte vad de läser. Vad vill politikerna göra åt det? Och vad vill skolfacken?

Tid: tisdagen 1 juli Plats: Almedalsbiblioteket

Var femte elev som går ut grundskolan idag saknar fullgoda kunskaper i läsförståelse, visar den internationella PISA-mätningen. Det betyder att de inte kan relatera till texter eller läsa mellan raderna.

Forskning visar att god läsförståelse leder till förbättrade resultat i samtliga ämnen.

En läsande klass är ett initiativ av författaren och mellanstadieläraren Martin Widmark med syfte att förbättra läsförståelsen hos eleverna i den svenska skolan.

PROGRAM

 8.30 – 9.00 Dags att vakna! Väckarklockan ringer för läsförståelse 

Ett frukostsamtal om läsning och läsförståelse. Några kända svenskar talar om vad läsningen betytt för dem och varför läsförståelsen har så stor betydelse för ett rikt liv.

Deltagare: Åsa Larsson, deckarförfattare, Gabriella Ahlström, författare och radioprofil och Martin Widmark, författare och mellanstadielärare. 

Vi bjuder besökare på frukost.

10.00 – 10.30 Pressträff: Elevernas läsförmåga i grundskolan 

Hur står det till med elevernas läsförmåga egentligen? Resultaten från PISA är väl kända, men vad säger egentligen den svenska lärarkåren om elevernas kunskapsnivå i läsning? Lärarnas Riksförbund ingår som samarbetspartner i projektet En läsande klass. Här presenterar förbundet en undersökning om lärares syn på elevernas läsförmåga.

Deltagare: Presentation av undersökning Andreas Mörck, utbildningspolitisk chef och kommunikationschef på Lärarnas Riksförbund. Bo Jansson, ordförande Lärarnas Riksförbund och författaren Martin Widmark kommenterar. 

11.00 – 12.00 Elevernas läsförståelse fortsätter att minska! Hur vill partierna vända utvecklingen? 

Svenska elevers kunskaper i läsförståelse fortsätter att försämras. För första gången presterar svenska elever under OECD-genomsnittet, enligt resultaten från PISA 2012. Vi frågar representanter för de svenska riksdagspartierna: Hur vill ni möta den negativa trenden?

Deltagare: Representanter från de svenska riksdagspartierna. 

15.00 -16.00 Elevernas läsförståelse fortsätter att minska! Vad kan lärarna göra? 

Hur möter lärarna den försämrade läsförståelsen bland svenska elever? Har de verktygen som behövs? Och vad betyder lärarnas förändrade arbetsvillkor? Ett samtal med bland annat representanter för fackförbunden på skolområdet och med lärare som menar att det finns sätt att vända utvecklingen.

Deltagare: Eva-Lis Sirén, Lärarförbundet, Anders Almgren, Lärarnas Riksförbund, Matz Nilsson, Skolledarförbundet, Martin Widmark, initiativtagare till En läsande klass, och Malin Gonzalez, lärare som specialiserat sig på lässtrategier för att öka elevernas läsförståelse. 

Moderator: Mats Carlbom, journalist


Om en läsande klass

En läsande klass har startats på initiativ av Martin Widmark, barnboksförfattare och mellanstadielärare, och syftar till att lyfta fram det stora samhällsproblem som bristande läsförståelse innebär. Projektet ger ut en studiehandledning (boken En läsande klass – träna läsförståelse) i hur man som lärare kan jobba med – av forskningen förespråkade – läsförståelsestrategier. Studiehandledningen är knuten till texter som upplåtits till projektet utan kostnad av ett stort antal författare och illustratörer. Ett antal viktiga aktörer stödjer och driver projektet, bland andra; Läsrörelsen, Liber, Junibacken, Bonnier Carlsen, Rabén & Sjögren, Natur & Kultur. En läsande klass har erhållit medel från Svenska PostkodLotteriet och drivs i form av en insamlingsstiftelse. 

. Länk till utskrift

Ett ex av boken har skickats ut till varje låg- och mellanstadium i Sverige. Senast den 23 april ska alla böcker vara på plats. Vi har gått efter Skolverkets senaste adressregister. (Ett stort tack till Skolverket som har så bra service förresten!) Bokpaketet är adresserat till ”Rektor/ämnesansvarig i svenska” vilket vi beslutade var det bästa efter att ha frågat ett stort antal lärare och personer med erfarenhet av liknande utskick. Paketet innehåller två böcker och i följebrevet förtydligar vi att det är ämnat till låg- resp. mellanstadiet. De senaste dagarna har vi fått hundratals förfrågningar om extra bokutskick och önskningar om att få köpa boken. Kunde vi så skulle vi skicka ut ett ex till varenda lärare i Sverige, men vi vill påminna om att detta stora projekt egentligen är ett ganska litet, privat initierat, projekt med mycket små resurser. Att vi har kunnat realisera det beror på att ett stort antal personer jobbat hårt för minimal ersättning, eller ingen ersättning alls. Vi kommer inte att ha några möjligheter att göra några som helst extra utskick, och på grund av i första hand upphovsrättsliga skäl kommer vi inte kunna sälja boken. Vi ber om er förståelse för detta och hoppas ni inte glömmer bort den digitala versionen som är helt fri att ladda ner och/eller använda direkt i smart board eller datorn (miljövänligt!!:-) även om vi VET hur mycket trevligare det är med en fysisk bok i sin hand. Stort lycka till med läsförståelsearbetet och TACK återigen för ert enorma intresse och fina engagemang!

Se utvecklingslärare Toura Hägnesten prata om forskningscirklar i Skolvärlden! Toura bidrar också till En läsande klass bland annat med att författa ett cirkelstöd, en handledning i hur du kan jobba tillsammans med ditt lärarlag med En läsande klass-materialet. Detta cirkelstöd finns att ta del av kostnadsfritt här på hemsidan från och med den 23 april!

 

Svenska Akademiens svensklärarpris 2013

Svenska Akademien har utsett Theres Brännmark, Marie Trapp och Björn Westerström till mottagare av Svenska Akademiens svensklärarpris 2013.

Priset, som instiftades 1987, tilldelas lärare som genom sin gärning har stimulerat intresset hos unga människor för svenska språket och litteraturen. De senaste årens mottagare av priset har varit 2010 Ann-Marie du Plessis, Kristina Hallind och Maria Öhman, 2011 Lisa Högberg, Kristina Magnér och Britta Stensson samt 2012 Anders Bernersson, Kajsa Hedlund och Anna Kaya. Prisbeloppet är 50 000 kronor vardera.

Priset kommer att överlämnas vid en ceremoni i Svenska Akademiens monter på Bok & Bibliotek i Göteborg lördagen den 28 september.

I december presenterades den senaste PISA-studien. I läsförståelse låg OECD-snittet på 496. De svenska 15-åringarna fick ett medelvärde på 483, en markant nedgång jämfört med de 516 poäng Sverige noterade år 2000. Inget annat land som varit med lika länge har tappat så stort. När det gäller läsförståelsen har nu bara Mexico, Chile och Slovakien sämre resultat än Sverige. Detta ska ställas mot år 2000 då bara tre länder hade ett bättre resultat. Både hög- och lågpresterande svenska elever har försämrat sina resultat i förhållande till OECD-genomsnittet och det är de lågpresterande som har tappat mest.

Läsrörelsen inbjuder nu till idékonferensen Plats för barn! i samarbete med Lärarförbundet, Bok & Bibliotek, Bonnierförlagen, Natur & Kultur, ABF Stockholm och Junibacken samt med stöd av Svenska PostkodLotteriets Kulturstiftelse.
Moderator: Journalist John Chrispinsson

Läsrörelsen är en ideell förening som startade år 2000 på Bok & Bibliotek och tog som motto ”Ge dina barn ett språk”. Sedan hösten 2013 driver Läsrörelsen en kampanj med parollen ”Bekämpa språkfattigdomen. Ge plats för barn.” http://www.lasrorelsen.nu/

Almedalen den 2 juli

Seminarium tisdagen 2 juli 13.30- 14.15, Almedalsbiblioteket, barntrappan

Var femte elev som går ut grundskolan i dag saknar fullgoda kunskaper i läsförståelse. Nu ser även universiteten följderna och slår larm. Läsförståelse är en demokratifråga och allt fler riskerar att hamna i utanförskap om vi inte agerar omgående. Vem tar ansvaret? Och har lärarna redskapen som behövs?
 Elevernas läsförståelse minskar – läget är akut
De svenska elevernas läsförmåga försämras stadigt. Det framgår i två stora internationella utvärderingar – PISA och PIRLS.

 

Enligt den senaste PISA-mätningen går var femte elev ut grundskolan med svag läsförståelse. Det betyder att de inte kan relatera till texter och läsa mellan raderna. Och den stora internationella PIRLS-mätningen, som mäter läsförståelse hos fjärdeklassare är Sverige ett av få deltagande länder som har försämrat sina resultat under hela den senaste tioårsperioden.

Flickor läser bättre än pojkar. Men den skillnaden minskar – eftersom läsförståelsen försämrats snabbare hos flickorna än hos pojkarna.

Men att vända utvecklingen behöver inte vara särskilt svårt eller ens dyrt. Det menar Martin Widmark, bästsäljande barn- och ungdomsförfattare som tagit initiativ till projektet En läsande klass. Målet är att låg- och mellanstadielärare över hela landet ska vika 30 minuter varje skoldag åt läsförståelse.

I sin egenskap av författare har Martin Widmark gjort närmare 1 000 klassrumsbesök. Han kan inom en minut avgöra om det är en läsande klass han besöker eller inte. I de klasser där läraren avsätter tid till läsning vågar barnen ställa frågor, lyssnar på varandra och är toleranta.

Forskning visar att god läsförståelse leder till förbättrade resultat i samtliga ämnen.

I panelsamtalet deltar:

Maria Arnholm, jämställdhets- och biträdande utbildningsminister (FP).
Martin Widmark, barnboksförfattare och mellanstadielärare. Känd för bland annat böckerna om Lassemajas Detektivbyrå. Initiativtagare till projektet En läsande klass.
Hanna Enefalk, lektor i historia vid Uppsala universitet. Skrev i januari tillsammans med en grupp kolleger en uppmärksammad debattartikel i Upsala Nya Tidning (UNT) om att allt fler studenter har problem med att förstå vad de läser.
Eva-Lis Sirén, ordförande för Lärarförbundet som organiserar omkring 230 000 lärare.
Anders Almgren, förste vice ordförande i Lärarnas Riksförbund, som organiserar ca 90 000 lärare och studie och yrkesvägledare
Ingela Fondin, förste vice ordförande i Sveriges skolledarförbund. Själv rektor i Björkhagens skola i Stockholm.

Moderator: Mats Carlbom, journalist

 

Kontakpersoner för En läsande klass:

Jenny Helldahl, projektledare
jenny.helldahl@junibacken.se
Tel: 073-704 12 22

 

Susanne Hamne, kommunikatör
susanne.hamne@visuellpr.se
Tel: 070-620 11 94

Den 23 april, på självaste världsbokdagen, höll Martin Widmark en läslektion för tusentals fjärde- och femteklassare! Eleverna fanns på plats i Konserthuset i Göteborg, men även runt om i landet via streaming över internet. Läslektionen var ett världsrekordförsök, och målet var, förutom att slå rekord i största läslektion någonsin, också att på ett inspirerande sätt lyfta läsningens betydelse. Världsrekordförsöket arrangerades av Vetenskapsfestivalen i Göteborg. Läslektionen filmades och går att titta på här: